*اللهم صلى على سيدنامحمد * اللهم صلى على سيدنامحمد * اللهم صلى على سيدنامحمد *
Tiga sifat manusia yang merusak adalah, kikir yang dituruti, hawa nafsu yang diikuti, serta sifat mengagumi diri sendiri yang berlebihan. – Nabi Muhammad Saw

Recent Coment

HAKIKAT IKHLAS

Kami, aku dan kakakku Kiai Cholil Bisri, mendengar dari guru kami Syeikh Yasin Al-Fadani dan ayah kami Kiai Bisri Mustofa --rahimahumuLlah,
masing-2 berkata:
Aku bertanya kpd Sayyid Guru Umar Hamdan ttg  
hakikat IKHLAS,

dan beliau pun berkata:
Aku pernah bertanya kpd guruku Syeikh Sayyid Muhammad Ali Al-Witri ttg hal itu dan beliau berkata,
Aku pernah bertanya ttg hal itu kpd guruku Syeikh Abdul Ghani Al-Mujaddidi, beliau berkata:
Aku pernah bertanya kepada guruku Syeikh Muhammad Abid As-Sindi Al-Anshari, beliau berkata:

Aku pernah bertanya ttg hal itu kepada Syeikh Shiddiq bin Ali Al-Mizjaji, beliau berkata:
Aku pernah bertanya ttg hal itu kepada ayahku, beliau berkata:
Aku pernah bertanya ttg hal itu kepada Syeikh Hasan Al-Ujaimi, beliau berkata:

Aku pernah bertanya ttg hal itu kepada Syeikh Ahmad al-Qasysyasyi, beliau berkata:
Aku pernah bertanya ttg hal itu kepada Syeikh Ahmad Syanaawi, beliau berkat:
Aku pernah bertanya ttg hal itu kepada ayahku Syeikh Ali Asy-Syanaawi, dan beliau berkata:

Aku pernah bertanya ttg hal itu kepada Syeikh Abdul Wahhab Asy-Sya'rani dan beliau berkata:
Aku pernah bertanya ttg hal itu kepada Al-Haafizh Jalaluddin As-Suyuthi, beliau berkata:
Aku pernah bertanya ttg hal itu kepada  A'isyah binti Jaarullah bin Shaleh Ath-Thabari, beliau  berkata:
Aku pernah bertanya ttg hal itu 
kepada Syeikh Ibrahim bin Muhammad bin Shiddiq dan beliau berkata:

Aku bertanya ttg hal itu kpd Syeikh Abul Abbas Al-Hajjar dan beliau berkata:
Aku pernah bertanya ttg hal itu kepada Syeikh Jakfar Ibn Ali AL-Hamdani, beliau berkata:
Aku pernah bertanya ttg hal itu kepada Syeikh Abul Qasim bin Basykual, beliau berkata:

Aku pernah bertanya ttg hal itu kepada Syeikh Qadhi  Abu Bakar bin aL-'Arabi, beliau berkata:
Aku pernah menanyakan hal itu kepada Syeikh Ismail bin Muhammad Al-Fadhal Al-Ashbihani, beliau berkata:
Aku pernah menanyakan halitu kepada Syeikh Abu Bakar bin Ahmad bin Ali bin Khalaf dan beliau berkata: Aku pernah menanyakan hal itu kepada Syeikh Abdurrahman Al-Baihaqi dan beliau berkata:

Aku pernah menanyakan hal itu kepada Syeikh Ali bin Sa'id Ats-Tsaghrai dan Syeikh Ahmad bin Muhammad bin Zakaria dan  beliau berdua berkata:
Kami pernah menanyakan hal itu kepada Syeikh Ali bin Ibrahim Asy-Syaqiqi dan beliau berkata:
Aku pernaha menanyakan hal itu kepada Syeikh Abu Ya'qub Asy-Syaruthi, beliau berkata:

Aku pernah bertanya ttg hal itu kepada Syeikh AHmad bin Ghassan dan beliau berkata:
Aku pernah bertanya ttg hal itu kepada Syeikh Ahmad bin 'Atha' Al-Hujaimi, beliau berkata:
Aku pernah bertanya ttg hal itu kepada Syeikh Abdul Wahid bin Zaid dan beliau berkata:
Aku pernah bertanya ttg hal itu kepada Imam Hasan Al-Bashari, beliau menjawab,

Aku pernah bertanya kepada shahabat Hudzaifah r.a, beliau menjawab:
Aku pernah bertanya kepada Rasulullah SAW ikhlas itu apa, beliau menjawab:
Aku pernah menanyakan ttg ikhlas itu kpd malaikat Jibril a.s dan  beliau menjawab:

Aku pernah bertanya ttg hal itu kepada Allah Rabbul 'Izzaah, dan IA menjawab:

"IKHLAS ialah RAHASIA di antara rahasia-rahasiaKU yg KUtitipkan di hati hambaKU yg AKu cintai."

oleh Simbah Kakung pada 25 Desember 2010


     Baca Juga:
http://kumpulblogger.com

1 komentar:

hamba yang hina mengatakan...

sip..., swun.........

Artikel Terbaru

Tukeran link

Copy kode di bawah masukan di blog anda, saya akan segera linkback kembali Penyejuk Hati